Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Ondernemer Sean Heukels

"Ondernemen is vallen en opstaan"

Zo’n twee jaar geleden startten Sean Heukels en zijn oud-studiegenoot Mark Boekraad hun onderneming overhemden.com, met als missie: Nederlandse mannen helpen aan een goed zittend, mooi overhemd. Lees hier het inspirerende verhaal van twee nuchtere mannen die, zonder bestaande ervaring in de modebranche, een bedrijf hebben opgebouwd met als kernwaarden integriteit, kwaliteit en simpliciteit.

Zonder ooit een stap te hebben gezet in de modebranche besloten Sean en Mark zo’n twee jaar geleden te starten met het verkopen van overhemden. “Ik houd erg van overhemden en vind het één van de mooiste kledingstukken voor een man”, legt Sean uit, die zelf een medische opleiding volgde en daarna als consultant werkte. “Maar ik geloof ook dat ondernemen altijd een beetje in je moet zitten. Mijn vader is ondernemer en ik begon op mijn zestiende met het importeren van skeelerwieltjes uit de VS.” Goed, dat ondernemen zit dus in zijn bloed. Toch is een duidelijk beginpunt van het bedrijf niet aan te duiden. “We zijn gewoon op een dag begonnen”, aldus Sean. “Dat was dan ook best lastig, want: waar begin je? We zijn begonnen door dicht bij onszelf te blijven. Wat vinden we mooi? Welke merken dragen we zelf? Die merken hebben we benaderd als partner.”

Verplaatsen in je klant

Overhemden.com verkoopt inmiddels duizenden overhemden van ruim 30 merken met korte of lange mouwen, in grote of kleinere maten, voor mannen én vrouwen. Sean: “Ik geloof in langzaam en gecontroleerd groeien. Als je echt goed bent, gaat men over je praten en volgt de rest. We hebben geen haast.” Die heldere, ongecompliceerde visie op ondernemen komt ook duidelijk naar voren in andere aspecten. “Onze klanten en merken zijn onze strategie: zij sturen ons bij. En dat blijkt te werken. Onlangs hebben we een groep klanten uitgenodigd en hen de vraag gesteld: ‘wat doen we goed en slecht?’ Het antwoord is onze nieuwe strategie. Verplaatsen in je klant en je bedrijf daarop afstemmen.” Een persoonlijke benadering, integriteit en simpliciteit staan dan ook hoog in het vaandel. “We ondernemen op gevoel. De beste oplossingen zijn de simpelste. Ik geloof dat succesvolle ondernemers kleine klusjes niet voor zich uit schuiven, maar direct afhandelen.”

Werf betere mensen dan jezelf

Eén van de belangrijkste dingen die Sean leerde op ondernemersvlak is energiek blijven. “Dat betekent bijvoorbeeld ook geen mensen aannemen die veel energie kosten. Er zijn moeilijke dagen als ondernemer, dan heb je geen energie om andere collega’s te coachen. Ik ben zelf opgeleid met de gedachtegang: werf betere mensen dan jijzelf. Zoek partners die slimmer zijn dan jij – in plaats van je ervan te distantiëren. Positiviteit is en blijft belangrijk. Je moet je personeel, relaties en omstanders goed behandelen.”

Geen miskopen – optimale bediening

“Kwaliteit staat bij ons voorop: onze producten zijn dan ook voor mensen die begrijpen dat goedkoop duurkoop is. Wij voeren de betere (en leukere) internationale en nationale merken. Daarbij is persoonlijke service onmisbaar. Iedereen die onzeker is over zijn maat, pasvorm, weving of merk overhemd helpen we persoonlijk. We proberen miskopen te vermijden en onze klanten optimaal te bedienen – offline in de Heerenzaak in Amsterdam en online op overhemden.com. Daarom kunnen ze altijd naar onze fysieke winkel komen voor een correct maat- of pasvormadvies. Eigenlijk zijn we fulltime ‘shirt fit advisors’ of ‘shirt brand advisors’. Omdat mensen op onze expertise en knowhow kunnen vertrouwen hebben we een trouwe klantenkring, die ook via onze online shop gemakkelijker een herhaalaankoop doen.”

Gelukkig zijn met wat je doet

Natuurlijk loop je ook tegen moeilijkere zaken aan als je samen onderneemt. “Je bent het niet altijd met elkaar eens. Maar: het is wel gezellig.” Voor andere starters die ook met zijn tweeën een bedrijf willen starten, heeft hij een tip. “Denk goed na over de situatie over 5 jaar. Zijn er dan één of twee directeuren? Samen ondernemen is gezellig, maar vaak moet er toch één de leider zijn of zelfs worden. Het is dan fijn als er één zo moedig is om plaats te maken bijvoorbeeld. Kortom: denk na over hoe je de situatie over een paar jaar voor je ziet. Als je dan succesvol bent, wie doet dan wat? En ben je daar gelukkig mee? Want uiteindelijk is dat het belangrijkst: gelukkig zijn met wat je doet.”

Te voorzichtig zijn

“Ook neem je de slapeloze nachten voor lief, als je voelt dat je er alleen voor staat. Maar het is net als een berg beklimmen. Als je een plateau bereikt en je tentje opslaat, denk je: ‘verdikkeme, het is hier best leuk.’ Ik denk dan ook dat valkuilen niet echt bestaan. Als je valt, dan sta je op en ga je door. In de Verenigde Staten stijg je in waarde als je failliet gaat – of geen succes hebt – en opnieuw begint. In Europa ligt dat anders: ondernemen is vallen, maar ondernemen is nog meer opstaan. Opstaan, leren en verder groeien. Ik geef ook alles wel een kans. Een valkuil kan namelijk ook zijn dat je té voorzichtig bent en daardoor valkuilen gaat vermijden. Daardoor val je niet meer, maar sta je ook niet meer op. Je moet mee blijven doen.”

Ook als het gaat om toekomstplannen is Sean helder: “Ik wil leuke dingen doen met een leuk team. Vrienden of goede kennissen  overhouden aan dit avontuur. Waar ik, als ik 80 ben, lekker een wijntje mee kan drinken in de zon en mijmeren over vroeger. De rest is bijzaak. En iets concreter: alle Nederlandse en Belgische mannen en vrouwen helpen aan een goed zittend, mooi overhemd.”

Bekijk hier de webshop van overhemden.com.

Ben of ken jij een enthousiaste ondernemer met een inspirerend verhaal?

Tip onze redactie via onderstaande aanmeld-knop.

agenda

Data ophalen ...

Blog

Drie tips om jouw idee te beschermen


In 2019 tot € 28.047 geen inkomstenbelasting als ondernemer


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer