Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Blogs
         

Start je met webteksten schrijven? Deze 10 tips helpen je op weg!

Arjan Jonker
10 augustus 2015

Heb je besloten eens grondig aan de slag te gaan met webteksten schrijven? Pas op! Je begaat snel schrijnende webtekstblunders en je stapt rap in verraderlijke valkuilen, bijvoorbeeld op het gebied van SEO. Maar ik ben de kwaadste niet: ik geef je graag een duwtje in de goede richting met de onderstaande 10 tips.

Webteksten schrijven: 10 tips

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Hoe kom je bovenaan in Google? Daar zijn een heleboel antwoorden op, maar de allereerste is: doe een zoekwoordenonderzoek en gebruik woorden waar je doelgroep op zoekt. De meeste eenvoudige manier is door zelf te testen in Google:

Noteer eerst de sleutelwoorden die jouw aanbod omschrijven, en vul die in de zoekbalk in. Google zal jouw tekst automatisch aanvullen met suggesties. Zo kun je erachter komen waar mensen op zoeken.

Gebruik die woorden: in titels, tussenkoppen en zinnen. Maar natuurlijk niet te vaak (zie tip 10)!

Let op: er zijn veel diepgaandere manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen, maar dat gaat veel te ver voor dit artikel!

2. Webteksten schrijven doe je voor bezoekers, niet Google

Hoog scoren in Google is geen doel op zich; als je zoekwoorden alleen maar (heel vaak) gebruikt om hoog te scoren maar je beantwoordt niet goed aan de zoekvraag van je doelgroep, word je afgestraft door zowel de zoekmachine als je bezoekers: Google zet je naar beneden, en je bezoekers haken snel af.

Probeer dus altijd zo goed mogelijk de vraag van je bezoekers te beantwoorden! Dan komt de rest vanzelf…


Het is overduidelijk dat deze persoon alleen maar wil scoren, maar niet zijn bezoekers van dienst wil zijn.

3. Een tagline onder je logo is onmisbaar

Eén zin die in 2 seconden vertelt waar je website over gaat en waarom de bezoeker moet blijven. Zie het als de ultieme pitch, waarmee je bezoekers direct tackelt.
Hoe vaak kom je niet op een website waarop je moet zoeken naar wat het bedrijf nu eigenlijk simpelweg te bieden heeft en voor wie? Maak die fout niet! Geef je bezoeker direct bij binnenkomst houvast!


Een voorbeeld van een sterke tagline!

4. Géén ‘welkom op mijn website’

Heet bezoekers nooit welkom. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen:

  • Je mist kansen bij Google: Google gebruikt de titel van je homepage namelijk om te bepalen waar je website over gaat. ‘Welkom op mijn website’ geeft de zoekmachine geen enkele indicatie over wat je te bieden hebt. Heel slecht voor je vindbaarheid!
  • Je bezoekers willen gewoon weten of jij hen kunt helpen bij hun probleem. ‘Welkom’ beantwoordt die vraag absoluut niet.

Honderdduizenden ondernemers maken nog steeds deze fout. Jij niet meer!


Je titel is geen deurmat.

5. Gebruik tussenkoppen

Maak je webteksten scanbaar door tussenkoppen te gebruiken. Dat geeft bezoekers houvast: ze scannen snel je pagina en kunnen direct bepalen of jouw informatie interessant is voor hen. Het geeft ook rust voor het oog: een lang blok tekst is ontzettend onleesbaar.

Zorg ook dat je tussenkoppen verleidelijk zijn, zodat bezoekers doorlezen!


Zou jij dit lezen?

6. Vermijd open deuren en nietszeggende kreten

"De klant is koning!" "Wij onderscheiden ons door persoonlijke aandacht." "Onze kwaliteit maakt ons uniek!"

*gaap*

Dit zeggen zoveel ondernemers. Het is saai, niet onderscheidend, kortom: je wordt direct weer vergeten omdat deze teksten totaal geen impact hebben. Geef klanten goede redenen om voor jou te kiezen:

Breng in kaart waarin jij je daadwerkelijk onderscheidt. Dus waarom jij uniek bent in je vak. Je moet daar achter komen als je wilt dat klanten voor jou kiezen.


Maak me wakker wanneer deze tekst niet meer op internet rondwaart.

7. Vergeet de call to action niet

Nog steeds onderschat: de call to action. Simpelweg een knop die de belangrijkste actie - het doel - van je website verraadt en bezoekers dus aanzet tot actie. Bijvoorbeeld ‘Direct boeken’, ‘Bekijk mijn video’, ‘Schrijf je in voor mijn mailinglijst’.

Zonder call to action laat je bezoekers zweven: ze weten niet wat ze moeten doen, wat de volgende stap is, zélfs wanneer ze eigenlijk al overtuigd zijn dat ze jou dienst nodig hebben. Smeed het ijzer terwijl het heet is, en verleid ze op het juiste moment om contact met je op te nemen!


Call to actions, je kunt niet zonder!

8. Gebruik opsommingen

Lijstjes: bezoekers houden ervan. Ze geven belangrijke informatie overzichtelijk weer. Je productvoorbeelden, bijvoorbeeld. Gebruik ze (maar ook weer niet te veel).
Enkele simpele richtlijnen voor opsommingen:

  • Houd de delen van de opsomming kort
  • Begin ieder deel met hetzelfde woord
  • Begin elk deel met een hoofdletter
  • Sluit níet af met een punt of puntkomma

Je kunt ook spelen met het opsommingsteken: gebruik liever geen streepjes (die vallen niet zo op) maar bullets, vinkjes of kruisjes. Speel ook met kleur! Groen voor voordelen, rood voor nadelen.


Benadruk voordelen met opsommingen met vinkjes!

9. Je website gaat niet 'over mij'

Hoeveel bedrijven beginnen hun website niet met 'Over mij'? Zoals deze:



Zit je bezoeker daar op te wachten, denk je? Of zullen ze liever willen lezen over zichzelf. Precies: ze zijn geïnteresseerd in hoe ze hun eigen probleem kunnen oplossen. Begin dus niet over jou, maar over je bezoeker! Er is een plek voor je eigen verhaal, maar dat is niet op de homepage.

10. Let ook op je typografie

  • Verschillende lettertypes van verschillende grootte en kleur
  • Vet, cursief, ONDERSTREEPT, kapitaal, allemaal door elkaar gebruikt
  • Gecentreerd,

links uitgelijnd,
                                                                                                                                 rechts uitgelijnd,
onder

en naast elkaar.

Je website is geen testpagina van je printer. Sommige ondernemers lijken dat wel te denken, gezien de talloze lettertypes die ze gebruiken, de verschillende kleuren, opmaakstijlen, etc. etc. Het maakt je webteksten totaal onleesbaar. Zeg maar dag tegen die bezoekers.

Zorg dus voor rust op je website door consistente opmaak te gebruiken.


Maak geen potje van de opmaak van je website

Tijd om je webteksten te schrijven!

Heel veel succes met je webteksten. Schrijven gaat niet iedereen even natuurlijk af, maar hopelijk kom je met deze 10 tips een heel eind.

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.

agenda

Data ophalen ...

Blog

In 2019 tot € 28.047 geen inkomstenbelasting als ondernemer


Wat kan je als (startende) ondernemer leren van Ajax?


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer
Lees meer

Kennisbank

Hier vind je handige artikelen Lees meer
Starten met je ondernemingsplan
Starten vanuit de WW
Starten met je uurtarief
Welke aftrekposten heb ik als ondernemer?
Lees meer