Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

Hoe vind je onderwerpen voor je blog?

Mariëlle de Munnik
08 februari 2019

‘Help! Waar moet ik nu weer over bloggen?!’ Je denkt het vast wel eens, toch? Je weet dat zakelijk bloggen meer bezoekers naar je site kan trekken en je imago als expert kan versterken. Maar waar moet je het nu toch weer over hebben? Waar haal je inspiratie vandaan? Ik geef je vijf tips, waardoor jij het hele jaar door aantrekkelijke blogs voor jouw doelgroep kan schrijven.

Bedenk wat je wil uitstralen

Ga niet zomaar bloggen over allerlei onderwerpen die bij jouw vak passen. Bedenk goed hoe jij wil dat anderen je zien. Belangrijk is daarom dat je als onderneming een duidelijke visie hebt. Vanuit die visie creëer je een rode draad in je blogs en ga je op zoek naar de juiste onderwerpen voor je blog.

5 tips voor inspiratie voor je blogs

1. Veel gestelde vragen

Het meest eenvoudige is om je onderwerpen te kiezen naar aanleiding van wat jouw klanten willen weten. Mijn klanten snappen dat bloggen goed is om nieuwe klanten te vinden, maar vragen me vaak: ‘waar moet ik dan over bloggen’. Vanuit die vraag ontstond dit blog. Welke vragen krijg je vaak van jouw klanten? Geef daar antwoord op in je blog. Geheid dat je veel lezers trekt, want dit is de informatie die jouw doelgroep echt wil hebben.

2. Je bent nooit te oud om te leren…

Als ondernemer kom ik regelmatig op bijeenkomsten waar sprekers mij boeien met interessante verhalen. Tijdens dit soort sessies leer ik vaak wat nieuws. Meestal houd ik tijdens de presentatie met pen en papier allerlei tips bij. Deze aantekeningen en de wijze lessen van een andere ondernemer kun je gebruiken als inspiratie voor een blog.

3. Vraag het gewoon!

Tja, net zo gemakkelijk als jouw klanten aan jou vragen stellen, kun jij hen natuurlijk ook rechtstreeks vragen over welke onderwerpen zij meer willen weten. Zet een poll op Facebook of vraag je netwerk op LinkedIn naar onderwerpen die zij interessant vindt. Zo heb je meteen weer content voor je social mediakanalen.

4. Goochel met Google

“Ontdek waar de wereld naar op zoek is”. Via Google Trends zie je snel de trending toppics van vandaag. Je vindt hier onder andere naar welke evenementen men veel zocht. Zo was Tour de France een trendic toppic in 2018 (zie het lijstje hieronder). Wat jij daar mee kan? Neem het mee als inspiratie voor je blog. Zelf zou ik bijvoorbeeld in juni een blog kunnen schrijven over wat Skoda bereikt met alle sponsoruitingen tijdens dit jaarlijkse evenement. Daar stop ik allerlei tips in over marketing, waar jij weer van kan leren.  

Blog onderwerp
Bron: https://trends.google.nl/trends/yis/2018/NL/

5. De dag van…

Bijna iedere dag in het jaar heeft wel een label gekregen. Op het moment dat ik voor het eerst over dit blog nadacht, was het de Dag van de eigen zaak (hoe toepasselijk). Veel dagen bieden je onderwerpen waar je op kunt inhaken. Zo haakte ik in op Kerst, met een blog over teksten voor kerstkaarten. Welke bijzondere dag het vandaag is, vind je op Fijnedagvan.nl.

Extra tip: maak een kalender van je onderwerpen

Als je veel inspiratie hebt, kun je de onderwerpen bewaren voor inspiratieloze momenten. Dit doe je in een contentkalender waarin je onderwerpen bijvoorbeeld per maand noteert. In je contentkalender kun je ook gemakkelijk zien of jouw blogs die rode lijn hebben die past bij jouw visie.

Aan de slag

Genoeg tips denk ik. Dus, aan de slag! Maak eerst je contentkalender en plan in je agenda eens in de zoveel tijd een momentje om aan je blog te werken. Als ik voor een nieuw blog ga zitten, pak ik mijn notitieblokje (waar ik mijn inspiratie in opschrijf zodra het opkomt), vul mijn contentkalender ermee aan en begin met schrijven. Nu jij! Succes.

Mariëlle de Munnik

Mariëlle de Munnik helpt ondernemers om het maximale uit hun website te halen. Als eigenaar van ‘Mariëlle de Munnik, tekst en communicatieadvies’ schrijft ze webteksten en blogs en adviseert ze ondernemers hoe een website beter ingericht kan worden. Komen bezoekers alleen op je homepage? Vraagt niemand een offerte aan via jouw website? En haal jij je werk vooral uit je netwerk en niet via je site binnen? Dan helpt Mariëlle je om je website te optimaliseren. Samen met haar klanten kijkt ze naar hun websites om te zorgen dat deze uiteindelijk meer opleveren.

Blog

In 2019 tot € 28.047 geen inkomstenbelasting als ondernemer


Wat kan je als (startende) ondernemer leren van Ajax?


Lees meer

Nieuws

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

KvK: merendeel zzp'ers en mbk'ers verwacht groeiende omzet

Het grootste gedeelte van de zzp'ers en mkb'ers verwacht in de aankomende jaren een groei in omzet. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ van de Kamer van Koophandel dat vandaag verschijnt.

Lees meer