Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
Starten doe
je zo!
         

BAM! Focus op groei

Koen Sieben
20 juni 2016

Wil jij meer omzet halen, of meer focussen? Lees dan verder.

De afgelopen jaren heb ik meer dan 100 ondernemers begeleid. Daardoor heb ik een schat aan ervaring opgebouwd over valkuilen, wijsheden en succesfactoren. Hoewel ik er een boek over zou kunnen schrijven, wil ik me hier beperken tot de twee belangrijkste valkuilen.

  • Valkuil nr. 1: gebrek aan focus.
  • Valkuil nr. 2: een niet-dienende mindset.

Eén van mijn manieren om ondernemers te begeleiden, zijn groepsbijeenkomsten met de werktitel ‘BAM! Focus op Groei’.

Tijdens die bijeenkomsten behandelen we een aantal onderwerpen die voor startende ondernemers (0-3 jaar) vaak belangrijk en relevant zijn. Zo staan we stil bij de juiste mindset, het stellen van (goede) doelen en het formuleren van een sterke pitch. Je ziet, hierin zitten de 2 valkuilen in verwerkt. Het is verbazingwekkend wat een paar sessies kunnen doen met ondernemers. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het soms ‘life changing’ is.

Laten we eens kijken naar de valkuilen:

Valkuil nr. 1: gebrek aan focus.

Veel ondernemers willen alles aan iedereen aanbieden. Enigszins gechargeerd natuurlijk, maar het komt echt heel vaak voor. Gebrek aan focus dus. Het probleem is, men durft niet te kiezen. Toch moet je dat echt doen. Doe je dat niet, dan ben je niet herkenbaar of word je zelfs niet serieus genomen (niemand kan alles).

De opportunistische houding is heel logisch, je wilt aan het werk en geld verdienen. Daar past een “ik-pak-wat-ik-pakken-kan-houding” heel goed bij. Om vervolgens te ontdekken dat het averechts werkt. Neem van mij aan, ik heb dit tientallen keren gezien. Je moet echt keuzes maken.

En wat wil je het komende jaar aan omzet maken? Geen idee? Nou, ga dan als de sodemieter Excel opstarten en uitrekenen wat je moet verkopen om aan een bepaalde omzet te komen. Een globale richtlijn is dat je het gewenste netto-inkomen kunt vermenigvuldigen met 2 om aan je bruto-omzet te komen. Dan weet je wat je aan omzet moet halen. Door te budgetteren loop je op de zaken vooruit. Doe je dat niet, dan loop je juist achter de feiten aan. Wil je snel weten wat je netto over zal houden als startende ondernemer? Bereken dan jouw besteedbaar inkomen via onze netto calculator.

Wanneer je dat voor de eerste keer doet, dan is het dat best moeilijk. Zoek iemand op die daar ervaring mee heeft. Wanneer je weet wat je in een jaar wilt omzetten, kun je dat vervolgens naar maanddoelen vertalen. De maanddoelen vertaal je naar subdoelen en concrete activiteiten. Hoeveel acquisitiegesprekken wil je voeren? Hoeveel netwerken wil je bezoeken? Hoeveel social media-berichten wil je posten? Etc, etc…

Vervolgens wordt vaak vergeten wat de toegevoegde waarde is. Waarom moet een klant jouw product of dienst afnemen? Wat schiet hij of zij er mee op. Geloof me hier wordt heel vaak aan voorbij gegaan. Vaak geloof jij zelf zo heilig in het product of dienst dat je er van uit gaat dat anderen dat ook doen. Mispoes! Je moet een probleem oplossen of een behoefte vervullen. De hoeveelheid Apple’s zijn op 1 hand te tellen dus een markt creëren lukt maar weinig mensen.

Doelgroepkeuze, productkeuze, doelen stellen en toegevoegde waarde formuleren valt allemaal onder focus. Je moet je aandacht richten op een beperkt aantal zaken. Dan ben je aan het focussen. Wat je aandacht geeft, groet. Simpeler (en daarom des te moeilijker) kan het niet.

Valkuil nr. 2: een niet-dienende mindset.

Wat ik vervolgens zie, is dat mensen van alles voor elkaar hebben, maar dan geloven ze eigenlijk niet in zichzelf of product/dienst. Dat is echt jammer, je kunt alles wel hebben bedacht, maar dan verkoop je alsnog niks, omdat je niet zichtbaar bent en weinig volhardend.

In de ‘BAM! Focus op Groei’ die ik organiseer, besteed ik veel tijd aan de juiste mindset. Niemand gaat jouw succes organiseren, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Nogmaals, daar ben je echt helemaal zelf verantwoordelijk voor. Ik leg daar de nadruk op omdat veel mensen te veel mensen te afwachtend zijn en hopen op een wonder.

Als ondernemer word je regelmatig met jezelf geconfronteerd. Met zaken die je wel of niet leuk vindt om te doen, of dingen die je wel of niet kunt. Je moet echt in de spiegel durven te kijken en de spannende dingen aangaan, ondanks dat het eng is. Dus vraag jezelf eens af: wat stel ik steeds uit, wat ik eigenlijk wel zou moeten doen?

Soms kun je dat eenvoudig uitbesteden, zoals boekhouding, maar andere dingen kun je niet uitbesteden, zoals acquisitie. Kwestie van knop omzetten en gaan doen. Zo simpel? Ja zo simpel. Pak de verantwoordelijk voor je bestaan, voor je bedrijf. Ga doen wat nodig is. Weet je niet wat nodig is? Ga dan praten met ervaren ondernemers. Iedereen kent er wel een. Zo zocht ik ook een succesvolle ondernemer op, hij zei ooit tegen mij: Koen, als je niks doet, gebeurt er ook niks. Voor mij destijds verreweg de beste ondernemersles van de afgelopen jaren. Ik moest gaan ‘doen’. Wat ga jij doen?

Onderneem je genoeg actie om zichtbaar te zijn? Ben je stevig en overtuigend genoeg in je presentatie? Geloof jij in jezelf en in je product/dienst?  Wanneer je ‘nee’ antwoordt op deze vragen, geen man overboord, dan weet je wat je te doen staat. In actie komen. Werk aan de winkel.

 

De zomer komt er aan, wanneer je het dan rustig(er) hebt, kun je met het bovenstaande aan de slag.

Veel plezier met ondernemen!

Koen Sieben

Coaching is dé rode draad in het leven van Koen. Als kleine jongen droomde hij er al van om andere mensen verder te kunnen helpen. In zijn werkende leven heeft hij altijd een leidinggevende en coachende rol gehad. Ook heeft hij een fascinatie gehad voor ‘wetten voor succes’ vooral vanuit de topsport.

Vanaf 2010 is Koen echt actief als coach van (meer dan 100) ondernemers. Sindsdien heeft hij alle mogelijke vraagstukken en doelen voorbij zien komen. Hij kijkt dan ook met trots terug op de afgelopen jaren waarin hij veel ondernemers naar een volgende fase heeft mogen begeleiden. Voor sommigen betekende dat een vliegende start voor anderen betekende dat omzetgroei. Mag Koen jou ook helpen?

www.koensieben.nl | @koensieben | info@koensieben.nl | 06 – 470 888 28

agenda

Data ophalen ...

Blog

Administratie opzetten als zzp'er? Volg deze stappen!


Van zzp'er naar werkgever: een grote stap


Lees meer

Nieuws

Aantal startende ondernemers blijft ook in 2019 groeien

De Kamer van Koophandel (KVK) ziet 11 procent meer startende ondernemers in eerste halfjaar van 2019. Met name het aantal zzp'ers blijft stijgen. 

Helft van de ondernemers is lid van vereniging

Ongeveer de helft van de Nederlandse ondernemers is lid van een vereniging. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Kamer van Koophandel. Mkb'ers (62%) zijn overigens vaker lid van een vereniging dan zzp'ers (43%).

Lees meer